hardama.com

מאמרים

הרדמה לניתוחים נוירוכירורגים בתינוקות וילדים

 

 

ניתוחי מוח

ראה/י "הרדמה לפי תחום- הרדמה לניתוחים נוירוכירורגים".

 

תיקון קרניוסינוסטוזיס-Craniosynostosis repair

קופסת הגולגולת בנוייה ממספר עצמות המחוברות בינהן בגבול משונן (sutures). בתינוקות וילדים אין חיבור מלא בין עצמות הגולגולת, מה שמאפשר גדילה תקינה של קופסת הגולגולת. קרניוסינוסטוזיס הינו מצב שבו ישנו איחוי מוקדם של עצמות הגולגולת כך שמתפתח עיוות במבנה הגולגולת. הגולגולת תגדל באיזורים בהם העצמות אינן מאוחות ואילו באיזורי האיחוי המוקדם לא תתאפשר גדילת הגולגולת.

שכיחות הבעיה היא 1 ל-2000-2500 לידות חי. לעיתים המצב מופיע כחלק מסינדרום ומלווה בהפרעות נוספות. סינדרומים אלה עלולים להיות בעלי השלכות על ההשתלטות על נתיב האויר וייצוב מערכת הנשימה והלב במהלך ההרדמה ומחייבים בירור טרום הרדמתי.

תיקון כירורגי של קרניוסינוסטוזיס מתבצע לעיתים קרובות לפני גיל שנה על מנת לאפשר צמיחה תקינה של הגולגולת והמוח. ניתוח לפני גיל שנה כרוך ב-IQ מעל 70 במעל 50% מהמקרים לעומת IQ מעל 70 רק ב- 7% מהמקרים כאשר הניתוח נעשה לאחר גיל שנה. הניתוח משתנה על פי נרחבות הבעיה ויכול להמשך שעה (strip craniotomy) עד 5 שעות (total clavarial reconstruction). הניתוחים הממושכים כרוכים באבדן דם רב ומתפקידי המרדים להתכונן מראש לאבדן דם מסיבי (כולל החדרת עירויים ורידיים גדולים, החדרת קטטר עורקי פריפרי לניטור לחץ דם ולקיחת דגימות דם חוזרות ולעיתים שימוש בטכניקות שונות לשימור דם כגון תרומת דם טרום ניתוחית, או שימוש במערכות לאיסוף דם שניגר במהלך הניתוח), לנקוט באמצעים למניעת או צמצום אבדן הדם (כגון שימוש בחומרים אנטיפיברינוליטים ושמירה על לחץ דם נמוך יחסית) ולהשלים את החסר באמצעים נוזלים ומוצרי דם, תוך ניטור רמת ההמוגלובין ותפקודי הקרישה במהלך ולאחר הניתוח. סיבוכים הנגזרים מעירוי דם מסיבי כוללים DIC (disseminated intravascular coagulation), SIRS (systemic inflammatory response syndrome), ALI (acute lung injury) וסיבוכים נוספים. הפרוצדורה כשלעצמה כרוכה בסיכון לתסחיף אויר שכן תתכן חדירת אויר דרך כלי הדם של עצמות הגולגולת, מה שמצריך שימוש באמצעי ניטור מניעתיים מיוחדים.

חשיפת ראש הילד לזמן ממושך יוצרת אבדני חום גדולים ויש צורך בחימום פעיל באמצעים שונים (ראה אמצעי חימום במהלך הרדמה) למניעת היפותרמיה (תת חום).

 

פרוצדורות שנט להידרוצפלוס-Shunt procedures

הידרוצפלוס הינו מצב של חוסר איזון בין ייצור וספיגת נוזל השדרה (CSF ) הקיים במדורים מוחיים הנקראים חדרים. הידרוצפלוס נחלק לחסימתי (הנגרם מחסימה במסלול הניקוז של הנוזל) או לא חסימתי (כזה הנגרם מהפרעה בספיגת הנוזל). הגורמים להידרוצפלוס כוללים מצבים מולדים עם הפרעה אנטומית במסלול הניקוז (aquaductal stenosis, arnold chiari malformation) וגורמים נרכשים כגון זיהום, גידול או דימום במערכת החדרים של המוח. חדרי המוח הופכים מורחבים ונוצרת גדילה לא פרופורציונלית של הראש. החולים הללו עוברים פרוצדורה שנקראת Ventriculo-Peritoneal shunt (VP shunt)- העברת צינור המנקז את נוזל השדרה המוחי אל חלל הבטן.

פרוצדורות אלה מצריכות מתן הרדמה תוך שמירה על לחץ תוך גולגולתי .

שליטה בכאב בתר ניתוחי (פוסטאופרטיבי)- תרופות נרקוטיות קצרות טווח, אקמול, אופטלגין.

סיבוכים- סיבוכי הרדמה כללית. זיהום, דימום. 

 

שתף...

Submit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
אתם כאן: דף הבית